View Sidebar
Originální způsob linkbuildingu č. 23: Influenceři

Originální způsob linkbuildingu č. 23: Influenceři

Listopad 10, 2013 7:24 pm3 komentáře

Influenceři neboli ovlivňovatelé jsou lidé, ale i organizace a další subjekty, které mají větší vliv než ostatní. Jejich sdělení osloví více zájemců a zároveň je vnímáno jinak, než je tomu u méně významných autorů a běžných uživatelů. Představují mocný způsob propagace. Vedle klasických reklamních kampaní s nimi můžete spojit síly i v linkbuildingu.

Proč spolupracovat s influencery?

Důvod je jednoduchý: dáte o sobě vědět. Internet vám otevírá dveře k získání významných partnerů. Vaše sdělení bude vnímáno jinak, než kdybyste ho propagovali sami. Budete důvěryhodnější (pozor, ale ani to neplatí vždy). Obsah je král, jeho autor eso.

Je to podobné, jako když někdo přijde s dobrým nápadem a podnikatelským plánem na startup. Jestliže se stane hvězdou Kickstarteru, nemusí žádostí o investici obtěžovat rodinu a přátele. Bude si moci vybírat.

Sebelepší obsah nebo vysoce kvalitní produkt a skvělé služby jsou samy o sobě k ničemu. Aby byla rovnice kompletní, musí se o vás dozvědět ti správní lidé ve správný čas. Někdy stačí jen minimální aktivita, třeba rozhovor s vlivnou osobností. Jindy je vhodné najít tvář, která zastoupí značku.

Kdo je „váš“ influencer?

Záleží na vaší cílové skupině. Marketingový poradce bude pro dosažení svých podnikatelských cílů hledat někoho jiného než prodejce triček s potiskem. Pečlivě zvolte, s kým spojíte síly.

Typy ovlivňovatelů:
  • Formální autority: státní instituce, vysoké školy, organizace
  • Experti a odborníci
  • Bloggeři
  • Tvůrci komunit, leadeři
  • Celebrity, známé osobnosti v určité oblasti
  • Média

Pokud sledujete váš obor, nejspíš máte alespoň základní představu o tom, kdo jsou ovlivňovatelé. Obvykle to jsou odborníci, ikony sociálních sítí, autoři publikací. Stejně tak se ale může jednat o organizace. Nebo o lidi, kteří těží čistě z toho, že jsou známí (účastníci soutěží). V každé oblasti je primární něco jiného.

Ovlivňovatel tedy není jen ten, kdo dokáže oslovit větší množství lidí. Samotný dosah sdělení nestačí. I Nicky Tučková dokáže zaujmout. Otázkou je, jak s tím pracovat. Někdy je pouhé získání pozornosti žádoucí, ale ve většině případů chceme něco víc. Pozornost neznamená zájem. Pobavený uživatel Facebooku nevyplní objednávkový formulář ani vás nebude dále propagovat.

Kde najít influencery?

Stejně jako se odlišuje hledání té pravé osobnosti nebo skupiny podle oboru, mění se i oblasti působení influencerů. Níže uvedené možnosti berte spíše orientačně.

Kde se nacházejí ovlivňovatelé:
  • Sociální sítě
  • Blogy
  • Diskusní fóra
  • Off-line akce, konference, přednášky a školení, vysoké školy
  • Publikace a další materiály

Najít vhodného partnera vám mohou pomoci aplikace a weby jako Klábosení, Klout, Google+ nebo Follow.cz.Vyčerpávající příspěvek na toto téma najdete také na kissmetrics.com.

Jak přimět influencery ke spolupráci

Přichází klíčová část, jež ale může být překvapivě jednoduchá. Jak efektivně postupovat? Stačí si uvědomit, že ten, koho se chystáte oslovit, je také člověk. Neberte jej jen jako prostředek komunikace. Buďte slušní. Dívejte se na možnou spolupráci z jeho strany. Odepisujte v termínu. A hlavně si nespleťte jméno.  

Za získání pozornosti nemusíte vždy platit. Linkbuilding je také o budování vztahů a pravidelné komunikaci. Dlouhodobé partnerství je cennější než levný ceník inzerce. Pokud chystáte zajímavý projekt, nabídněte ovlivňovateli spolupráci. Bloggerovi zašlete produkty k recenzi. Nezapomeňte na malý dárek navíc. Možností je spousta.

Jak získat zájem ovlivňovatelů:
  • Peníze
  • Jiná odměna (včetně vyzkoušení nebo ponechání produktů k recenzi)
  • Ego baiting
  • Tvorba vhodného obsahu
  • Oboustranně výhodná spolupráce
  • Skvělé služby
  • Kontroverze, kritika, komentáře k názorům

Z vlivu influencerů můžete těžit i nepřímo. Například citací názorů, průzkumů nebo studií, které jsou v souladu s vašimi tvrzeními. Zvýšíte svou důvěryhodnost a zmínkou o autoritě lze navíc získat i její pozornost (někdy stačí jen uvést do tvítu „Díky @XYZ za informace, zmínil jsem je v článku…“).

Konkrétní ukázka použití v praxi

Četli jste v poslední době rozhovor s významnou osobností na nějakém webu? I to je forma influencer marketingu. Na poli e-shopů zmíním spolupráci Trikátoru s ViralBrothers. Jiný přístup zvolil obchod Ronnie.cz, který své produkty testuje v laboratoři, čímž zvyšuje svou důvěryhodnost. Mnoho dalších ukázek spolupráce najdete v e-booku Guide to Influencer Marketing.

Infografika: Marketing vlivu | Zdroj: geminirisingltd.com

Infografika: Marketing vlivu

Foto: pinterest.com

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   

3 komentáře

  • Bez toho, že buď jste a) někdo, nebo b) někoho kdo to protlačí znáte to taky jde. Ale pokud je možný být a) a nebo použít b), jde to lépe. Přičemž to a) je lepší, pokud chcete zůstat v branži. Nejlepší je bejt sám sobě referencí. Ale musí se o tom vědět. Nějak mi to pojetí, o kterým se v postu hovoří nesedí. Nemyslím, že by bylo perspektivní. Spojuje se mi to s lecčím. Platný je, o tom žádná.
      Varianta b) mě stejně trošku štípe do nosu. Ale co, když nemáš známý, musíš na to jinak 🙂
     To be creative, a hlídat cash flow. 🙂

  • Marek Hnátek

    Díky za komentář. Mohu se zeptat, co Vám u tohoto způsobu linkbuildingu nesedí? Vím z vlastní zkušenosti, že funguje skvěle – pokud je správně proveden.

  • To Jiří Vavřina: Bože, co je to za komentář? Vypadá to jak strojový překlad textu. Jinak nezbývá než souhlasit s tématem článku, je to zajímavá forma linkbuildingu, dobrý tip na vyzkoušení.

Leave a reply


CommentLuv badge

Starší příspěvky:
10 zaručených způsobů, jak najít odkazové příležitosti v „nudných“ odvětvích

Existují oblasti, u kterých není na první pohled tolik odkazových příležitostí. Při lepším prostudování různých možností propagace však šikovný linkbuilder...

Zavřít