Vybrali jste konkrétní způsoby linkbuildingu, ale nevíte, kde začít? Máte v plánu publikovat v on-line magazínech, stínovat konkurenci a najít nové partnery, jenže netušíte, koho a jak vybrat? Podívejte se, jak najít konkrétní odkazové příležitosti.
Obsah článku:
- Stávající odkazové příležitosti (a vaše kontakty)
- Interní prolinkování
- Vlastní obsah
- Vyhledávače a operátory
- Reagování na trendy a novinky
- Stínování konkurence a dalších subjektů
- Specifické weby podle vašeho oboru
- Katalogy
- Rozcestníky, seznamy, agregátory
- Sociální sítě
- Reklamní systémy
- Monitoring (a reklamace) zmínek (odkazů)
- Broken linkbuilding
- Obnova ztracených odkazů
- Jak může Marketing Miner pomoct při hledání odkazových příležitostí?
Linkbuilding včera a dnes
Na letošním Marketing Festivalu vzbudil pozdvižení fakt, že i světoví linkbuildeři jako Jason Acidre věnují hodně času profkláknutým metodám, jako je například přidávání komentářů. Hodně účastníků tím bylo zaskočeno, protože očekávali tipy na nějaké zázračné metody. Jenže žádné takové neexistují. Linkbuilding se „jen“ posunul z umělých metod do navazování strategických partnerství a tvorby odkazovatelného obsahu. A i ten komentář je skvělým způsobem propagace, když otevře diskusi a přivede návštěvníky.
Ideálním základem on-line propagace je správně interpretovaná analýza klíčových slov a definování vlastního USP. Díky tomu vytvoříme stránky, který budou přitahovat odkazy. A když už máme tento základ, použijeme některou z níže uvedených metod. Přikládám je s ukázkami použití při propagaci srdcovky – neziskovky Nekupuj. Adoptuj!.
Stávající odkazové příležitosti (a vaše kontakty)
Připomenu maminkatelku, která má zavedené profily na fórech, kde se probírají mimísci, dobrůtky a manžové. Využila toho, a její linkbuilding spočíval v tom, že si do podpisů a na další místa na fórech vložila odkaz na svůj second-hand shopík s oblečením z Londýna. Jako známá uživatelka měla důvěru a začala prodávat věci v rámci „své“ komunity.
Ještě předtím, než se vrhnete na budoucí linkbuildingové aktivity, zaměřte se na sesumarizování stávajících odkazových příležitostí, například v podobě myšlenkové mapy. Podle typu vašeho projektu (a vašich kontaků) může být takových příležitostí celá řada.
Pár příkladů, kde už nyní získat odkazy:
- Publikovali jste na škole do významných médiií a máte kontakty na novináře?
- Máte na webu free e-booky? Kvalitní fotky? Videa? Najděte si weby, které publikují nebo vyžadují tento obsah, a zašlete jim svou nabídku.
- Jste spokojení se svými dodavateli nebo obchodními partnery?
- Můžete dát vědět o jiných subjektech?
- Máte v sortimentu neprodejné zboží (poškozené, nošené, přebytky)?
- Máte zavedený profil na diskusním fóru?
- Někdo vám něco dluží?
Interní prolinkování
Optimální struktura webové stránky | Zdroj: moz.com
Další opomíjenou metodou, která představuje základní odkazovou příležitost, je správné prolinkování webu. Když už získáme odkazy odjinud, měli bychom maximalizovat jejich výsledky. Pokud správně prolinkujeme web a vytvoříme odkazy na vhodná místa dovnitř webu, zvýšíme hodnocení konkrétních stránek a jejich pozice v SERPu.
Web je v podstatě výkladní skříň. Dejte na nejviditelnější místa váš hlavní sortiment, který tak získá vyšší hodnocení ve vyhledávačích a zároveň bude snadněji získávat odkazy. Navigace, menu a další interní odkazy bychom měli navhrnout podle analýzy klíčových slov, podnikatelského plánu a uživatelského testování. Ideální SEO stránka vypadá takto.
Jak na klíčovku poradí Radek Hojgr:
Když máme pohromadě podnikatelský plán, hledané fráze, informace o cílových skupinách a další data, navrhneme informační architekturu, která nám umožní vytěžit maximum ze získaných odkazů.
Vlastní obsah
Na interní odkazy přímo navazuje využití stávajícího obsahu. Díky zviditelnění nejzajímavějšího obsahu a dalším metodám udržíte návštěvníky déle na webu a umožníte jim přístup ke stránkám, k nimž by se jinak možná nedostali.
Sledujte díky analytickému softwaru, co vaše návštěvníky nejvíce zajímá. Následně můžete recyklovat obsah a znovu jej představit v atraktivní podobě (video, e-book, praktický manuál, seriál článků, ale třeba i přednáška nebo kurz…).
Zároveň popřemýšlejte, kde jinde na internetu by váš obsah mohl návštěvníky oslovit. Máte například fotky zajímavých destinací? Kontaktujte magazíny a další weby píšící o dané tématice a nabídněte jim prémiový obsah zdarma výměnou za odkaz. Nebo máte zajímavá data z oboru? Nabídněte je novinářům…
Odkazové příležitosti u vlastního obsahu:
- interní prolinkování,
- seznamy nej příspěvků,
- guest blogging,
- reklama a placená propagace,
- sociální sítě a sdílecí tlačítka na webu,
- další aktivní linkbuilding – vložení na vhodná místa, spolupráce s ovlivňovateli, budování vztahů.
Setkali jste se někdy s tím, že někdo zkopíroval váš obsah? Nezapomeňte na to ani v linkbuildingu. Automatizované služby jako CopySentry vás na něco takového upozorní. Když na něco takového přijdete, požádajte o uvedení zdroje. Hlídejte také .PDFka a jiné dokumenty.
Vyhledávače a operátory
Těžká a univerzální zbraň linkbuildera s téměř neomezeným použitím. Dnes se používá tolik SEO nástrojů, že se zapomíná na ty nejlepší – vyhledávače. Šikovně zadané klíčové fráze z vašeho oboru vám poradí nejen s tvorbou obsahu, který si zaslouží odkazy, ale i s hledáním odkazovým příležitostí. Díky vyhledávacím operátorům snadno najdete místa, kam lze nejen vložit odkaz (formou komentáře, doporučeného zdroje informací nebo třeba hostovského příspěvku), ale zároveň lépe porozumíte dané oblasti trhu a uděláte si o ní lepší představu..
Tímto způsobem také nejspíš rozšíříte seznam příležitostí o partnery, se kterými už máte nějaký vztah, ale zapomněli jste je přidat do myšlenkové mapy z prvního kroku.
Definujte si vhodné dotazy – nemusí se jednat jen o ty, které vám vypadnou z analýzy klíčových slov. Pokud například prodáváte činky, můžete použít dotazy s oborově podobným sortimentem (doplňky výživy, proteiny…) pro objevení potenciálních obchodních partnerů.
Příklady vhodných dotazů:
- váš hlavní sortiment/nabídka,
- konkurence a jiné zajímavé weby,
- překlepy,
- příspěvky typu „nejlepší články o “,
- informační dotazy (jak, co, kde…).
A jak používat operátory? Ručně (pomůže například Komentátor), nebo pomocí nástrojů typu URL Profiler.
Přestože je operátorů celá řada, linkbuildeři používají nejčastěji tyto:
- related: – vyhledání podobného webu
- info: – zobrazení informací o webu/doméně
- site: – vyhledání v rámci webu nebo domény
- OR – vyhledání
- @ – Vyhledání označení na sociálních sítích
- # – Vyhledání populárních témat podle tzv. hashtagu
- „“ – vyhledávání přesné fráze uvedené v uvozovkách
- * – zástupný znak
- cache: – jak stránka vypadala, když ji Google naposledy navštívil
* Nezapomeňte, že se operátory dají různě kombinovat.
Reagování na trendy
Trendy se dají rozdělit do dvou základních skupin:
- každoroční trendy (Valentýn, prázdniny, vánoce…),
- nahodilé dlouhodobé trendy (typicky ze zahraničí přetáhnuté k nám),
- aktuální novinky.
Jak mít přehled o aktuálních trendech? Základ nám poskytnou fráze z analýzy klíčových slov, služby pro monitoring zmínek a aplikace typu Google Trends a Consumer Barometer.
Vždy je dobré mít přehled o každoročních trendech nebo dlouhodobých trendech, které jsou úspěšné jinde. Díky tomu můžeme tvořit seriály článků, spouštět různé akce. Vyplatí se obětovat čas a podívat se, co funguje jinde, případně i v našem rybníčku, ale v jiném oboru.
Posledním bodem jsou aktualní témata. Newsjacking je osvědčenou metodou, jak získat odkazy díky tomu, že zareagujeme na něco aktuálního.
Prolítnutí konkurence, oborových lídrů a dalších zajímavých projektů
Jedním z prvních kroků, který linkbuilder udělá, je prostudování hlavní konkurence, ale i dalších zajímavých zdrojů (ty pak dále sleduje pomocí monitoringu nových zmínek a odkazů). Získáme tak data jak o přímých konkurentech, tak i dalších důležitých subjektech.
O hlavních konkurentech už většinou víme, nebo je najdeme tak, že projdeme výsledky vyhledávání na vybrané dotazy + použijeme vyhledávací operátory, viz předchozí krok.
Následně můžeme postupovat takto. Setřiďte si nejvýznamnější odkazy pomocí nástrojů jako Ahrefs, kategorizujte (free katalogy, kam se můžete přidat taky, bloggeři, dodavatelé…), porovnejte anchor texty atd.
Pár tipů:
- Pomocí nástrojů Screaming Frog SEO Spider a URL Profiler nebo Marketing Miner jednoduše zjistíte oblíbenost příspěvků u konkurenta.
- Pokud máte affilate program, můžete si v Ahrefsu nebo jiném nástroji jednoduše vyfiltrovat affil odkazy směřující na vašeho konkurenta a nabídnout lepší podmínky spolupráce významným stránkám, které podporují vaši konkurenci.
- Díky analýze odkazových profilů snadno najdete fráze, které si pak nezapomeňte přidat do nástrojů pro monitoring zmínek.
- Jak zjistit, jestli váš přímý konkurent nebo jiný subjekt ukončil spolupráci s někým, kdo je pro vás zajímavý? Kontrolujte ztracené odkaz, viz krok 14.
Chcete vědět, jestli se váš konkurent vrhl na linkbuilding? Nastavte si upozornění na nové odkazy konkurence.
Tematické weby podle vašeho oboru
V každém oboru existují weby, na které se vyplatí zaměřit (filmy a seriály → ČSFD, nakupování → Heuréka, obecné → Wikipedie). Většinou jsou natolik významné, že je snadno najdeme pomocí vyhledávacích operátorů, jelikož mají dobré pozice na vyhledávané fráze a často se opakují. Využijeme jich přímo a vložíme odkazy na vhodná místa, nebo prostudujeme odkazové profily těchto oborových stálic pro získání inspirace.
Vyhledejte stránky, kde se nachází vaše cílovka, a popřemýšlejte o tom, zda můžete nejen jednorázově poradit nebo pobavit, ale rovnou se zapojit do komunity. Na diskusním fóru můžete přispět do jednoho vláka, ale také se stát poradcem sekce. Médiím můžete dávat zajímavá data z pozadí byznysu, k nimž je obtížný přístup, a navázat tak dlouhodobou spolupráci.
Katalogy
Katalogy mají špatnou pověst, přitom jde o jeden z nejrychlejší způsobů, jak o sobě dát vědět. Kromě přímého vložení odkazů jsou skvělé v tom, že v těch kvalitních snadno najdete zajímavé weby ke spolupráci nebo analýze jejich odkazových profilů. Návod, jak na hromadné získání dat nejen z katalogů sepsal Miloš Hamsa.
Mezi hlavní obecné katalogy v našem rybníčku patří:
Dále existují specializované katalogy podle vašeho oboru. Najdeme je pomocí klíčových výrazů v kombinaci s katalog, rozcestník atd.
Poslední jsou něčím specifické katalogy, které s vaším oborem ani nemusí souviset, ale můžete se do nich přidat, pokud splňujete jejich pravidla. Jestliže publikujete hodnotný odborný obsah, který je navíc volně ke sdílení, přidejte váš web do Webarchivu. Pokud vlastníte kavárnu, jste sluníčko nebo pocházíte z krásné země jménem Chorvatsko, možná vás osloví HateFre zóny…
No a můžeme mít i vlastní katalog, například katalog ověřených podniků z konkrétní oblasti. V každém městě vybereme jeden podnik a nabídneme mu zápis zdarma výměnou za backlink…
Mezi další používané zdroje patří žádosti o kritiku stránek, poradny nebo QA servery. Hledejte příležitosti pod těmito frázemi.
Rozcestníky, seznamy, agregátory
Nejrůznější seznamy jsou stejně jako katalogy dobré jak pro vložení odkazů, tak pro vyhledávání zajímavých partnerů.
Zkuste používat vyhledávací dotazy typu Nejlepší články o, doporučujeme, ale i Externí odkazy, reference, návody apod.
S distribucí obsahu dále pomohou RSS agregátory, které jsou stejně jako katalogy buď obecné, nebo specializované dle oboru, např. tricero.cz.
Sociální sítě
Nechtěla by si @TBarrandov oživit spolupráci s http://t.co/6JgPewYnkn :-)? Za rok se toho událo hodně a spustil se http://t.co/blBPyoEuRV
— Marek Hnatek (@psavec) 16. Červenec 2015
„Socky“ využíváme pro hledání ovlivňovatelů, trendů a přímých odkazových příležitostí. Jelikož se jedná o samostatný svět, je hledání odkazových příležitostí podobné jako u používání klasických vyhledávačů – najdete velké množství subjektů, se kterými můžete navázat různé formy spolupráce, inspirovat se atd.
Reklamní systémy
Výhodou těchto systémů je to, že v nich najdeme weby, které už mají zájem o placenou spolupráci. Ve výsledku jim tak lze nabídnout i něco jiného, než je inzerce přes daný reklamní systém :-).
Mezi hlavní reklamní systémy u nás patří:
TIP – pokud objevíte zajímavý projekt, podívejte se prostřednictvím Contact finderu na další projekty registrované na stejného vlastníka. Můžete mu nabídnout větší balíček inzerce za nižší cenu atd.
Monitoring (a reklamace) zmínek (odkazů)
Z analýzy klíčových nám vyšly vhodné fráze, o nichž se vyplatí mít přehled. Snadno tak například zjistíme, že se uživatel na diskusním fóru ptá na něco, s čím mu můžeme poradit. A samozřejmě přidat odkaz.
Monitoring je ideální také pro reklamací zmínek respektive odkazů. Napsali o vás, ale zapomněli na odkaz? Napište provozovateli webu, poděkujte a poproste, zda by bylo možné vložit klasický odkaz.
Pro reklamaci zmínek je ideální Marketing Miner nebo automatice. Více informací najdete ve skvělém návodu od Martina Šimka.
Broken linkbuilding
Přiznám se, že jsem tuto metodu (zatím) u neziskovky nepoužil. Obecně jde ale o jednu z nejlepších metod linkbuildingu, protože jde z velké části automatizovat. Pokud se chcete o broken linkbuildingu dozvědět více informací, zde jsou konkrétní ukázky použití:
- Broken linkbuilding – originální způsob linkbuildingu č. 38
- Prověřte si, že odkazy vedou na vaše existující stránky
- Zpětné odkazy za pár korun – a je to komplet!
Vyhledání „rozbitých“ odkazů zvládá SEMOR, Marketing Miner a další aplikace.
Obnova ztracených odkazů
Zatímco v broken linkbuilding se zabýváme rozbitými“ odkazy, které vedou na neexistující stránky, při obnově ztracených odkazů se zaměřujeme na linky, jenž z nějakého důvodu zmizely. A stejně jako u předchozí metody je výhodou to, že se většina věcí dá zautomatizovat.
Představte si, že jste výměnou za referenci získali odkaz od dodavatele, který ale redesignoval web a u nové verze stránek pozapomněl na odkaz směřující na vás. Vy mu můžete následně napsat a nedostatek napravit. Stejně tak můžete sledovat zmizelé odkazy u konkurence nebo jiných subjektů. Snadno tak odhalíte třeba to, že váš konkurent ukončil spolupráci s někým, kdo je pro vás relevantní.
A jak mít přehled o ztracených odkazech? Nejjednodušším je ruční stáhnutí přehledu z Ahrefsu nebo SEMORu. Pokud si chcete usnadnit práci, použijte Ahrefs API pro rychlé reporty. Jestli vkládáte získané odkazy do SEMORu, ten vás bude na odstraněné backlinky sám upozorňovat na e-mail.
Jak může Marketing Miner pomoct při hledání odkazových příležitostí?
Marketing Miner má vícero nástrojů, které lze při průzkumu trhu uplatnit. V tomto případě je tím nejdůležitějším Market Prospector. Nástroj, do kterého jednoduše vložíte set frází (které například vysosáte z návrhu klíáčových slov Sklik nebo AdWords nebo případně segmentu z analýzy klíčových frází) a on provede analýzu trhu. Stačí si zvolit, zda chcete analyzovat organického výsledky vyhledávání nebo v opačném případě PPC (tedy konkurenci z hlediska placené reklamy).
Příkladový dataset naleznete zde: https://gist.github.com/FilipPodstavec/2d39c799c635742ccbd8.
Ukázka vložení dat do Market Prospectoru:
Po odeslání se Marketing Miner podívá do výsledků vyhledávání Seznamu a nakumuluje data o pozicích konkurentů v organických či placených výsledcích vyhledávání. Ty nakumule a vytvoří vám přehled o struktuře trhu, který jste si nadefinovali.
Ukázka vložení dat do Market Prospectoru:
Nástroj poté na základě získaných dat z SERPu vytvoří přehled prvního tisíce domén, které se v něm nejvíce vyskytovali a určí jejich typologii (zda jde o magazín, blog, forum,…), market rank (hodnocení založené na pozicích na fráze, na které byl nalezen) a určí, zda jde komerční či nekomerční web. Typologii a komerčnost to zatím chce brát s odstupem, jelikož se algoritmus zatím stále učí a v některých případech je taková kategorizace opravdu těžko určitelná.
Každopádně takovým způsobem si můžete během pár sekund dát dohromady přehled o konkurenčnosti trhu a jednoduchým filtrem nekomerčních webových stránek najít mnoho potenciálních partnerů.