Ve volném času zajišťuji linkbuilding pro neziskovku. Aktuálně dáváme dohromady projekt ve spolupráci s úředníky, veterináři a zástupci útulků, který bychom také rádi dostali do médií. Proto jsem navštívil kurz Exkurze do hlavy novinářů od Michaely Mužíkové. Přináším z něj pár poznámek.
Koncept kurzu
Exkurze do hlavy novinářů je typické „Naučmese školení“ – pokud byste očekávali učebnu, projektor a osm hodin monologu přednášejícího, budete zklamáni. Místo toho na vás čeká stůl v kavárně, několik dalších účastníků a řešení konkrétních problémů. To je je jednou z předností, neboť se můžete otevřeně ptát a čerpat od zkušené novinářky.
Kurz vlastně probíhá zcela bez techniky. Michaela měla nachystáno jen několik papírů s osnovou a poznámkami. Stačí to, protože smyslem nejsou hezké slajdy, ale předání zkušeností člověka z médií – dozvíte se, kde hledat cílovku, jak a koho oslovit a co konkrétně přinést (včetně reálných ukázek a aplikace na byznys účastníka). Nechybí pár tajných tipů, které zde nezmíním – zajděte na kavárny :).
Kurz trvá něco přes dvě hodiny. Je tedy jasné, že po absolvování se z vás nestane expert na média. Přínos je ale v tom, že proberete vhodné postupy spolupráce s novináři, získáte základní představu o jejich činnosti a budete vědět, jakým směrem se vydat.
Poznámky ke spolupráci s médii:
- Na úplném začátku si položte základní otázky: Čeho chcete dosáhnout? jsou pro vás média vůbec vhodná? Využívá jich vaše konkurence? Víte o subjektu, jenž je vám podobný a podařilo se mu prosadit?
- Pokud víte, proč byste měli spolupracovat s novináři, vyberte ta média, která čte vaše cílovka. Zpravidla je lepší upřednostnit kvalitu před kvantitou. Zvolte méně cílů, nastudujte si jejich příspěvky a pochopte, o čem jsou.
- Následně si najdete konkrétní lidi z „vašich“ rubrik, a ty oslovte. Napište jim přesvědčivý mail civilní řečí. Přidejte i něco, co prozradí vaši znalost cizí práce.
- Neurgujte novináře s tím, jestli jim přišel váš mail… Představte, že vám denně chodí desítky různých žádostí. Není nic otravnějšího, než když se lidé připomínají, protože jste jim do hodiny neodepsali.
- Když pracujete na příspěvku, zamyslete se nad ním a odpovězte si na další otázku: No a? Čím je vaše sdělení zajímavé? Nestačí to, že chcete dát vědět o historii vaší firmy. Čím zaujmete čtenáře? Dobrým způsobem je volba atraktivní formy sdělení. Skvěle fungují tvrdá data, příběhy, success stories, unikátnost, trendy, průzkumy či statistiky.
- PR agentury vás nespasí. Často jen hromadně zašlou tiskovku novinářům ve svém „exkluzivním“ seznamu – zvlášť když jsou odměněny za počet oslovených médií. Zvažte, zda sami nezvládnete lepší práci pomocí předchozích kroků.
foto: picjumbo.com