Český internet se před časem rozrostl o zajímavou službu. Tou službou – nebo spíš komplexním nástrojem – je SEMOR. Co všechno umí a proč by vás mohl zajímat? Nahlédněte pod kapotu tohoto nástroje v rozhovoru s jeho vývojářem a provozovatelem Víťou Michalkem
Ahoj Vítku. Můžeš se prosím v rychlosti představit čtenářům?
Ahoj. Co bych na sebe prozradil? Je mi 29 let, živím se jako programátor a žiju se svou rodinou ve Frýdku-Místku.
Provozuješ a vyvíjíš SEMOR. K čemu je tento nástroj určen? Proč by měl zajímat SEO konzultanty, správce webů nebo samotné obchodníky?
Byl bych rád, kdyby systém všechny 3 oblasti v rámci firmy / agentury spojoval.
Pro konzultanty měření pozic, zpracování relevantních i zajímavých dat z Google Webmaster Tools, Google Analytics, Sklik atd. Pro obchodníky zmínky na sociálních sítích, analýzy návštěvnosti z partnerkých projektů. Pro správce webu každodenní měření stránek pomocí Google PageSpeed s přehlednými grafy.
Díky propojení více oborů v rámci firmy a vzájemné komunikaci lze pomocí nástroje dosáhnout pozitivních výsledků v jejím dalším rozvoji. Např. v případě projektu tipcars.com využívají systém jak SEO konzultanti, tak linkbuildeři, ale stejně tak třeba vedení marketingového oddělení, a to v rámci sledování právě zmínek na internetu.
Vím, že se SEMOR neustále rozrůstá o nové funkce. Máš konkrétní představu, co všechno nástroj bude umět a jak se bude profilovat, nebo tomu dáváš volný průběh a budeš přidávat funkce podle návrhu uživatelů?
Konkrétní představu mám asi takovou – systém, který bude užitečný pro uživatele.
Z toho tedy také vyplývá, že musím naslouchat potřebám svých klientů. Nejvíce podkladů pro rozvoj systému mám právě od nich. Vyjít vstříc potřebám klientů je pro mě nejlepším řešením. Kdybych vytvářel systém jen podle toho, o čem si já myslím, že je vhodné, určitě by nefungoval moc dlouho. Samozřejmě ne všechno, co uživatelé napíšou, je realizovatelné (např. i v rámci aktuální ceny), ale takových požadavků je minimum.
Byl bych moc rád, kdyby byl systém jedním z pilířů v rámci internetového marketingu ve firmách a agenturách, ale k tomu povede ještě dlouhá cesta
Které další nástroje pro SEO používáš? Inspiruješ se u nich při přidávání funkcí nebo využíváš jejich API přímo v SEMORu?
Původně SEMOR nebyl vůbec zamýšlen jako veřejná služba, ale jako soukromý systém pro měření mých projektů. Z počátku jsem se lehce inspiroval konkurenčními projekty Collabim.cz či produkty od MOZu. Žádný ze systémů mi ale úplně nevyhovoval, chyběly mi další funkce, tak jsem si vytvořil vlastní.
Jak jsem již zmiňoval výše, často se řídím požadavky klientů a nezkoumám, jestli daný „problém“ už řešil někdo přede mnou. Prostě pokud se mi zdá konkrétní požadavek logický a použitelný i dále, tak jeho řešení do systému zakomponuji, a to i bez toho, že bych se při tom někomu díval přes rameno.
Co se týče využívání API jiných projektů, je to pro mě dost logický postup. Pro měření konfigurace stránek (rychlosti načítání, objemu dat) např. využívám API od Google PageSpeed. A jak víme, součástí v hodnocení stránky je i hodnocení načítání. Další důležitou novinkou v systému je propojení s Google Analytics, kde se budeme snažit zobrazovat relevantní informace pro jednotlivé projekty Nechci uživateli předkládat pouze surová data, která si může jednoduše vyčíst přímo z rozhraní Google Analytics.
SEMOR kontroluje nejen získané odkazy a klíčová slova, ale i sociální sítě a brand. Bude služba pokračovat tímto směrem, aby se nezohledňovaly pouze pozice nebo počet odkazů, jak je tomu často zvykem, ale celkový přínos ze SEO a linkbuildingu? Z vlastní zkušenosti vím, že vybudovaná partnerství nebo osobní zkušenost a doporučení od vlivného bloggera má stejný nebo i větší význam než dobrý odkaz. Zároveň by bylo fajn mít kde takové doporučení evidovat.
Určitě bych rád v tomto směru dál pokračoval, nechci aby ze systému byl jen nudný reportovací nástroj, který stačí jednou za 14 dní navštívit a zkontrolovat pár údajů. Proto jsem vždy otevřen novým nápadům, pohledům na získaná data.
Ohledně souboje zmínka vs. odkaz záleží opravdu na typu projektu a hlavně na určeném cíli, který má být splněn. Já osobně, odkazy pro tento systém momentálně nijak neřeším, nechávám vše na přirozeném tvorbě (samozřejmě, že někdy umístím odkaz do diskuze). Pro náš projekt jsou momentálně nejvíce přínosné právě zmínky na sociálních sítích, blozích. Sám jsem zvědavý jak si tento způsob propagace bude stát jakmile začnu na systém kupovat reklamu (na zkoušku zatím běžel jen jeden banner na Mladém podnikateli). Ohledně evidování kontaktů / partnerství asi narážíš na momentální nemožnost v systému tyto informace evidovat, již brzy k tomu budeme mít přehledný modul.
Jakou máš zkušenost s optimalizací pro vyhledávače? Realizuješ služby pro klienty nebo provozuješ další projekty?
Předtím, než jsem se začal věnovat systému semor.cz, staral jsem se o svoje stránky sudokuliga.cz. Dnes dělám SEO například pro stránky www.tipcars.com. Nějaké zkušenosti už tedy mám. A ohledně nových realizací – pokud mě nějaká firma osloví kvůli konzultaci, copywritingu, či UX, rád pomůžu já osobně, případně předávám kontakty na kolegy, které mohu doporučit. V poslední době jsme dělali pár kontrol webů z uživatelského pohledu (píšu množné číslo, jelikož tyto analýzy dělá moje žena).
Provozuješ SEMOR sám? Pokud ano, plánuješ do budoucna tým lidí okolo služby?
Co se týče programování a řízení sytému, snažím se jej vytvářet tak, ať je co nejvíce obsluhy možné automatizovat. Díky tomu mám více času na komunikaci se stávajícími a budoucími klienty. Do budoucna se určitě týmu lidí nebráním, ale momentálně pracuji sám. I když, jak jsem již psal výše, o některé služby pro klienty se stará moje žena, jelikož já mám na některé věci až moc „IT“ pohled.
Můžeš na závěr zmínit seznam svých zdrojů věnovaných internetovému marketingu nebo i dalším oblastem?
Nejlepším zdrojem je pro mě internet a diskuze právě s lidmi, kteří se starají o projekty, a mají své vlastní zkušenosti. Zdaleka ne vše se publikuje :). Nicméně mohu vypsat pár pro mě nejzajímavějších zdrojů, které jsou pro většinou lidi z oboru klasika, o které vědí:
- Lukáš Pítra
- Pavel Ungr
- Martin Matějka
- Martin Kolčaba
- Filip Podstavec
- Zdeněk Dvořák
- Marek Hnátek
- Větrovka.cz
- H1 blog
- Do košíku
- Ján Januška
- Martin Šimko
- Zbyněk Hyrák
- Jakub Herrman
- Moz
- Search Engine Land
- Search Engine Journal
- SEO Hacker
- SEO by the Sea
Toto jsou zdroje, které používám asi nejčastěji, nárazově je jich ale samozřejmě mnohem více. Ono stačí třeba jen na twitteru sledovat špičky v oboru, a ty správné zdroje se k tobě dostanou samy.
Vítku, děkuji Ti za rozhovor
Není vůbec zač, rád jsem si s tebou popovídal.
SEMOR je mladý projekt, který ale má skvěle našlápnuto. Setkali jste se s ním již dříve? Které nástroje používáte pro SEO a marketing na internetu?