Každý obchodník (a provozovatel webu) by měl vědět, jak o něm mluví jiní lidé – zákazníci, partneři, konkurenti a další. K tomu se hodí monitoring zmínek. Tuto činnost využijeme i v linkbuildingu.
Je dobré mít alespoň základní přehled o tom, kdo se o vás zmiňuje. Můžete tak rychle reagovat na případnou kritiku, nespokojenost zákazníka nebo navázat spolupráci s médiem, na němž vyšel článek o produktu, který máte v sortimentu.
Která data se vyplatí sledovat (minimum):
- Vlastní brand / domény
- Konkurenci
- Klíčové fráze z vašeho oboru
Monitoring brandových zmínek – SEMOR:
U klíčových frází se vyplatí zaměřit nejen na ty nejvyhledávanější, ale i na longtail a na fráze, které pro vás budou důležité v budoucnosti. Pokud například víte, že budete rozšiřovat o produkt, jenž je v zahraničí velmi oblíben, je vhodné si už nyní zmapovat trh. Následně můžete navázat spolupráci s bloggery, kteří se o daný sortiment zajímají, nebo použít jiný způsob linkbuildingu.
Další využití monitoringu zmínek (nejen) v linkbuildingu
Představte si, že provozujete e-shop, o který se odpovědně staráte. Zboží zasíláte co nejdříve, dáváte bonusy k nákupu a se zákazníky individuálně komunikujete. Díky monitoringu zjistíte, že si zákazník na jednom fóru postěžoval na řidiče PPL (dochází k tomu – v praxi ověřeno). Ačkoli to není vaše chyba, na daném fóru vložíte vysvětlující příspěvek. A získáte tak odkaz a spokojeného zákazníka, jenž u vás bude dále nakupovat. Podobné scénáře a hašení požárů jsme s klienty v minulosti několikrát řešili.
Mezi další neocenitelné přednosti monitoringu zmínek patří celkový přehled o oboru a konkurenci a přímé i nepřímé informace pro tvorbu odkazových aktiv.
Nástroje pro monitoring zmínek
- SEMOR (aktuálně pouze na vlastní brand)
- mention
- Talkwalker Alerts
- Google Alerts
- Social Insider
- Hootsuite
- Ahrefs Alerts
Stejně jako u analýzy odkazového profilu používejte více nástrojů (1, 2), protože každý poskytne jiné výsledky. V praxi se často využívá kombinace nástrojů mention, Talkwalker a Google Alerts.
Většina nástrojů funguje na freemium verzi. Základní funkce jsou zdarma. Na druhou stranu budete mít (při nezaplacení) pouze „osekanou“ verzi nástroje.
Který nástroj se tedy vyplatí zaplatit? V rámci komplexní SEO správy doporučuji SEMOR. Co se týče pouze monitoringu zmínek, pak mám dobrou zkušenost s mention (ne že by ostatní nástroje nebyly tak kvalitní, jen jsem je ještě nevyužil v placené verzi).
Použijte RSS výstupy
Jednotlivé nástroje často podporují výstup v RSS feedu. Jednotlivé kanály můžete mít na jednom místě pomocí čteček jako Feedly. Nebudete tak muset kontrolovat každý zdroj zvlášť.
Spoléháte se na monitoring zmínek? Jak pracujete s výsledky? Používáte i jiné nástroje? Přidejte komentář.
at 7:51 pm
Zdravím, Marku,
já třeba na monitoring zmínek používám Hootsuite, který se v základní verzi zadarmo. Nic tedy neplatím a mám v něm 3 FB účty a 3 Twitter účty a mimo to aktuálně sleduju asi 5 slov (svůj brand, konkurenci atd.).
Na ostatní věci stačí většině uživatelů Google Alerts. Není potřeba zbytečně platit.
at 11:16 am
Mě pomohl monitoring už několikrát. Teď třeba přes Google Alerts sleduji ceny česneku a také to, kde lidé inzerují. Dělám si seznam webů, kam pak vložím moji nabídku.
Dalším příkladem je sledování zmínek na soc. sítích. Zjistil jsem, že cílovka pro můj eshop je často na ask.fm a tak tam občas vytvořím umělý dotaz s odkazem na můj eshop 🙂
at 5:37 am
Děkuji za komentáře. Přidal jsem Hootsuite do seznamu nástrojů.
at 2:05 pm
Za mě vede Google Alerts, prakticky okamžitě zašle upozornění. Na soc sítě zase skvělý Hootsuite;)