View Sidebar

Ideální zahájení linkbuildingu ve 3 krocích

Srpen 10, 2013 6:54 pm5 komentářů

Jak začít s propagací vašeho webu tak, aby linkbuilding přinesl co největší užitek? Stačí bez dlouhodobé strategie zkoušet různé možnosti a občas nakoupit zpětné odkazy? Podívejte se na optimální start procesu získávání zpětných odkazů.

Poznámka – níže uvedený postup preferuji dle vlastních zkušeností. Nejedná se o univerzální návod. Každý dává přednost něčemu jinému a jednotlivosti se mohou odlišovat.

Krok č. 1 – otázky a odpovědi

Na začátku je potřeba zjistit základní informace. Klientovi zašlu dotazník s větším množstvím otázek. Jejich zodpovězení sice zabere dost času, na druhou stranu by na ně později stejně došlo a jejich „vyřešení“ hned za začátku umožní lepší start. Ideální je samozřejmě aktivní spolupráce a edukace klienta v tom, co linkbuilding vlastně je a co od něj může očekávat.

Dotazník obsahuje vícero částí. Jaká je organizace týmu? Bude možné rychle provést navrhované úpravy? Plánují se v budoucnu větší změny? To jsou klasické otázky. Dalšími kritérii jsou například dřívější metody linkbuildingu, již získané materiály (analýza klíčových slov atd.), seznam hlavních konkurentů, přístup k GA nebo rozpočet.

Údaje z dotazníku nepředstavují všechna důležitá data, přesto si díky nim lze udělat základní představu o celkovém průběhu spolupráce.

V linkbuildingu je důležitá nejen kreativita, ale především zdravý rozum. Pro stránky kadeřnictví z malého města se hodí něco jiného než pro rozsáhlý e-shop. Někdy stačí provést základní úpravy webu a získat odkazy od partnerů a dodavatelů. A někdy si jen přípravná fáze vyžádá několikanásobně více času.

Krok č. 2 – prostudování webu, zákazníků a konkurence

Přivedení návštěvníků je k ničemu, pokud web nemá konverzní potenciál.

Před zahájením propagace proto prostuduji web, cílovou skupinu a konkurenci. V rámci linkbuildingu provedu vstupní SEO analýzu, která se zabývá jak technickými věcmi, tak analýzou kvality obsahu a služeb. Testuji stránky a snažím se je posuzovat z pohledu zákazníka.

Další nezbytná data tedy získám z těchto činností:

  • Analýza cílové skupiny.
  • Vytvoření persón.
  • Analýza klíčových slov.
  • Analýza klientova webu a nabídky, jeho výhod a USP.
  • Analýza konkurence.

Pro sestavení plánu propagace je primární poznání předností, které web poskytuje (nebo může poskytnout) návštěvníkům. Lze přidávat užitečný obsah? Pokud ne, je dostatek jiných příležitostí k získání linků? Mají stránky takovou nabídku, kterou si nemůže nárokovat konkurence? Odpovědi na tyto otázky jsou často klíčové.

Krok č. 3 – setřídění dat a návrh strategie

Přichází klíčová část. Ze získaných dat lze již setřídit odkazové příležitosti, vybrat ty vhodné a vytvořit optimální strategii. Majitel webu se dozví konkrétní možnosti propagace, jejich časový horizont a další informace.

Přirozený linkbuilding by měl probíhat nejen na hlavní stránku – vytvoření komplexní strategie s ohledem na důležité fráze tak nemusí být vždy jednoduché. To platí především u větších webů.

Vždy samozřejmě záleží na typu webu, konkurenčnosti apod. Většinou se nabízí mnoho možností (hledání nových partnerů, obsah, tvorba aplikací, dodavatelé, ale třeba i virální kampaně). Jejich realizace bez vytvoření dlouhodobé strategie je ale střílením do prázdná.

Cílem propagace je:

  • Budování brandu a vztahů.
  • Postupné a dlouhodobé získávání kvalitních backlinků.
  • Distribuce odkazů (hlavní strana i podstránky, anchor texty, dofollow i nofollow linky).

Poznání odkazových příležitostí

Odvíjí se nejen od typu webu, ale i dalších faktorů (rozpočet, možnost přidávat obsah aj.). Důležitá je stejně tak znalost oblasti působení. Čím lépe linkbuilder prostudoval daný obor, tím více příležitostí může využít.

Tento postup ve třech krocích je poměrně náročný a vyžaduje čas. Ne každý klient na něj má kapacity a raději zvolí rychlejší řešení. Na druhou stranu  se jedná o vhodnou cestu nejen z hlediska dlouhodobého fungování webu.

Nevýhody komplexního linkbuildingu

Jak jsem zmínil, jen poznání webu a konkurence nebo seznámení se s další klíčovými faktory zabere poměrně dost času. Pokud má být propagace účinná, je nutné úvodní fázi věnovat více pozornosti a hlavně aktivně spolupracovat s klientem (zvláště pokud je součástí tvorba obsahu). Ne každý majitel webu má k tomu kapacity. Proč obětovat týden jakémusi linkbuildingu, když jdou za pět minut koupit odkazy na Stovkomatu?

Výhody komplexního linkbuildingu

Pokud provozovatel stránek zvolí tuto variantu, položí pevné základy, na nichž budou stát jeho stránky. Bude moci sledovat výsledky, konzultovat a dále zlepšovat výsledky. Z dlouhodobého hlediska se jedná o optimální volbu. Schopný linkbuilder mu také zajistí další tipy jak k samotným stránkám, tak k dalším možnostem propagace.  

Jaký je podle vás ideální začátek linkbuildingu? Používáte jiný postup? Přidejte připomínky nebo návrhy k vylepšení do komentářů.

SEO školení První místa.cz

            
                
                    
                                     
                                
   
Ideální zahájení linkbuildingu ve 3 krocích
           
       
                            
                        

5 komentářů

  • Já většinou postupuji podobně jako Rhea Drysdale z outspokenmedia, tedy určením problémů, které můžeme řešit, nalezením audience a z toho vymýšlením nápadů na linkbuilding. Pak až ostatní věci. Pokud neznáte, koukněte zdarma na http://moz.com/webinars/link-smarter-not-harder

  • Marek Hnátek

    Děkuju za tip :).

  • Já ještě předtím, než použiji podobný způsob jako ty “pingnu” vyhledávače odkazy z pár katalogů a z pr článků zdarma. Zjistím tak, jaké stránky se rychle a dobře chytnou a těm se pak věnuji primárně. To platí ale hlavně u mých obsahových webů s víc podstránkami…

  • Upřímně řečeno první sáhnu do vlastního portfolia webů a webů partnerů, kteří jsou ochotni měnit i něco víc než jen odkazy do partnerských sekcí…ale fakt je, že ne všichni klienti jsou ochotni platit za kvalitní linkbuilding ve formě microsites…ale třeba pro http://www.Alcentrum.cz jsem udělala několik microsites s eshopy jako jsou levne-hlinikove-pergoly.cz, kvalitni-hlinikove-pergoly.cz, hlinikova-garazova-stani.cz a hlinikove-zimni-zahrady.cz, a celkem jsme jimi zaplnili první stránky vyhledávačů…ale ono je to vždycky o konkurenci…v tomto oboru to není tak těžké jako např. ve finanční oblasti, kde na to jsou peníze a nebo v naší branži, kde tomu zas lidi rozumí…

  • Osobně začínám “evergreeny” – registrací do firmy.cz, adresáře firem od Googlu, top oborových katalogů (jako je třeba navolnenoze.cz pro freelancery) a propojením s partnery. Dále pak následují podobné kroky jako v článku od analýz, strategie až po linkbuilderské “špeky” :).

    Josef Řezníček: Díky za tip na zajímavé video.

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +